Met name door de lastige consumentenmarkt zag het navigatiebedrijf de
inkomsten over heel 2012 met 17 procent afnemen tot 1,06 miljard euro.

Voor dit jaar voorziet de onderneming een verdere daling, waarbij de omzet
naar verwachting uitkomt tussen de 900 en 950 miljoen euro, zo meldde TomTom
dinsdag.

De maker van naviatiekastjes zit in een lastig parket. Aan de ene kant dalen
de inkomsten uit de verkoop van losse kastjes gestaag. TomTom probeert dat
te compenseren met directe deals voor de levering van software aan
autoproducenten. Daarnaast probeert het bedrijf zijn kennis over
verkeersstromen te vermarkten.

De omzetstromen uit de software-activiteiten zijn echter niet sterk genoeg om
de daling van de verkopen van losse navigatiekastjes te compenseren.

In het vierde kwartaal nam alleen de omzet uit de divisie ‘business solutions’
toe, dat verkeerssoftware aan ondernemingen verkoopt. Het ging om een plus
van 8 procent tot 20 miljoen euro, vergeleken met een jaar eerder. Dit
onderdeel is echter relatief klein.

Omzet TomTom onder druk

De grootste tak van Tomtom, de consumentenproducten, zag de omzet in het
vierde kwartaal met 23 procent dalen vergeleken met een jaar eerder. Tomtom
wist wel zijn marktaandeel in Europa te vergroten naar 50 procent eind 2012.
Maar de markt als geheel kromp naar 2,5 miljoen verkochte kastjes, tegen 3,2
miljoen in het vierde kwartaal van 2011.

Voor dit jaar voorziet het bedrijf een krimp van de markt voor losse
navigatiekastjes met 15 tot 20 procent.

En bij de divisie automotive ging de omzet met 21 procent omlaag, ten opzichte
van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De inkomsten uit de verkoop van
navigatiesystemen aan autofabrikanten staan ook onder druk door de zwakke
automarkt.

De inkomsten uit de verkoop van licenties op kaarten en software zal dit jaar
stabiel blijven, terwijl de omzet uit de zakelijke dienstverlening sterk
groeit, verwacht topman Harold Goddijn. De topman zei in een toelichting dat
het nog te vroeg is om te zeggen wanneer het bedrijf weer groei gaat
realiseren.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0An71Op4XkoFMdFEtTnNvOU5VTEdWNDdHTVdISzVQbmc&transpose=1&headers=1&range=A1%3AM5&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"titleTextStyle":{"color":"#222","italic":false,"fontSize":12},"useFormatFromData":false,"title":"","formatOptions":{"source":"inline","prefix":"u20ac","suffix":" miljoen"},"minValue":null,"format":"'u20ac'0.##' miljoen'","logScale":false,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"logScale":false,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"booleanRole":"certainty","title":"Omzet TomTom per divisie","legendTextStyle":{"color":"#222","fontSize":"10"},"animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fill":"#faf4ed"},"legend":"right","hAxis":{"titleTextStyle":{"color":"#999999","italic":false,"fontSize":12},"title":"Bron: TomTom","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":true,"tooltip":{},"width":469,"height":320},"state":{},"view":{},"chartType":"AreaChart","chartName":"Chart 1"}

TomTom uit de verliezen

TomTom wist wel uit de verliezen te komen. Het bedrijf boekte over 2012 een
operationele winst van 70 miljoen euro, tegen een negatief resultaat van 425
miljoen euro in 2011.

Onder de streep bleef 129 miljoen euro over, na een nettoverlies van 438
miljoen euro een jaar eerder.

De aangepaste winst per aandeel voor eenmalige posten daalde van 55 naar 40
cent. Dit jaar wordt dat rond de 20 cent, verwacht TomTom.

In het vierde kwartaal zakte de omzet met 19 procent naar 289 miljoen euro.
Het bedrijfsresultaat (ebit) verbeterde van 10 naar 25 miljoen euro en de
nettowinst ging van 12 naar 99 miljoen euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl